indiaopklompen.reismee.nl

Mijn 1e dag in Pushkar

Vanmorgen met een gids door Pushkar gewandeld. Hij heeft me veel dingen laten zien die je anders gewoon voorbij zou zijn gelopen. Hij heeft me de geschiedenis van Pushkar verteld en de tempels laten zien. Pushkar is erg religieus en je kunt een bekeuring krijgen als je er niet fatsoenlijk bij loopt, dat wil zeggen als niet alles bedekt is. Je kunt een bekeuring krijgen als je iemand zoent op straat etc.

De tour was erg interessant. We zijn langs alle ghats gelopen die langs hetmeer zijn. Inhet midden van Pushkar is een groot meer maar deze staat helaas helemaal droog. Dit komt door de slechte monsoon ditjaar. Ze hebben bijna geen regen gehad. Dit heeft ook gevolg voor de boeren etc. Triest om te zien zo'n droog meer.

Aan het eind ven de middag met de gids een wandeling gemaakt buiten Pushkar. Langs rozen velden en velden waar groentes gekweekt worden. Ook veel minder dan voorgaande jaren ivm de droogte. Er stonden hele velden helemaal dor en droog te zijn.

Daarna kwamen we in een gebied waar niets verbouwd werd. Veel apen, herten, papegaaien, pauwen en vele andere soorten vogels gezien. Het was daar erg rustig en erg mooi.

Aan het eind zijn we een stukje de bergeningelopen naar een plek waar een man woont die nergens anders komt alleen maar daar. Daar was een waterput waar water instroomt dat daar gestaag uit de grond komt dag in dag uit. En altijd in dezelfde hoeveelheid. Maakt niet uit of het monsoon is of niet.

Er leeft daar ook een hele groep apen. Toen wij aankwamen werden ze net gevoerd dus het was een grote bundel harige monsters bij elkaar.

Je had daar een geweldig uitzicht over Pushkar en het was er heerlijk rustig. We hebben daar een tijdje gezeten en daarna weer terug gelopennaar Pushkar.

Vanavond in het restaurant kwam opeens Jean, de Noor, binnen lopen. Was erg gezellig. Hij vertrekt morgenochtend naar Jaipur.

Ga zo slapen en dan morgen lekker niets doen.

Van Bikaner naar Pushkar

Vanmorgen om 7 uur op want vertrek om 8 uur richting busstation. Omdat je geen kaartje van tevoren kan kopen wat je wel kan voor bussen van een particuliere organisatie maar ik nu met een regeringsbus ga is dat dus anders.

Ben er erg snel en kan zelfs met een bus eerder. Mijn bagage kan niet achterin en moet mee naar binnen waar het natuurlijk niet past in het bagage rek. Dus de tas maar op de grond voor de bank gezet. is wel lastig want als er iemand naast me komt zitten die heeft er dan ook last van maar ja het is niet anders. De bus doet er 7 uur over om ongeveer 300km af te leggen. Hij ging langs allerhande dorpjes en over zandpaden etc. Dus een erg langdurige en heen en weer schuddende trip. was blij dat we er waren.

Bij aankomst in het hotel The Seventh heaven waan je je ook meteen in de hemel. Een heerlijke binnen tuin met een fontein, de kamer ruim met een enorm bed waar ik in kan verdwalen. Google voor de gein Seventh heaven Pushkar en je kunt zien waar ik terecht ben gekomen. En dat voor nog geen 15 euro per nacht. Geweldig. Oh mijn kamer heet Misthi. Leuk he?

Doe vandaag helemaal niets meer. Ben bekaf na die bustrip. Ach aan de andere kant is zo'n bustrip ook wel weer leuk omdat je zoveel van de omgeving ziet. veel meer en beter dan in de trein.

Nou ga relaxen met een boek in een schommelstoel

Laughing

de 2e en laatste dag in Bikaner

Vanmorgen naar het fort afgereisd. Nou ja gelopen. Dit vond de rickshawman van het hotel niet zo leuk want ik ben de enige gast in het hotel op het moment. Pech!

Heb het fort gedaan met een audio tour. Dus met een koptelefoon op. Tja je moet langzaam afkicken he Jack en Thijs. Begonn trouwens aan het eind wel pijn te doen dus ... goed dat ik bij thuiskomst niet weer zo'n ding op mijn kop hoef te hebben de hele dag. Maar goed ik dwaal af.

het is een mooi fort met in bijna alle kamers wel iets om te zien.

Bij stop 18 kwam er een 'suppoost' naar me toe. Hij wilde dat ik met hem mee ging. Nee, zei ik ik moet die kant op en niet die. Hij bleef aandringen dus ik met hem mee. Hij deed een deur van t slot en ik moest in die kamer stappen. Hij achter me aan en hij deed de deur van binnen op slot. Oh jeetje wat nu ! Bleek hij mij de vrouwenkamers te willen laten zien. Die zitten niet in de tour.

We kwamen in een ruimte met 3 'ramen'. Blijkt dat de Maharaja 3 vrouwen had en op deze manier konden ze geen ruzie maken. Ieder z'n eigen raam. Daarna kwam er een ruimte met een brede stoel. Dit was de stoel voor de Maharaja als hij bij zijn vrouwen was. Moest erop gaan zitten en de 'suppoost' heeft een foto gemaakt. Erg grappig. Daarna kwamen we in een vevallen gedeelte volmet duivenpoep en veren etc. Dit bleek het vrouwengedeelte te zijn waar niemand anders mocht komen. Het was erg leuk om dit te zien maar wel een raar gebeuren zo. Maar goed de suppoost liet mij er weer uit nadat hij door het sleutelgat had gekeken of de kust veilig was. En heeft er 20 RS aan over gehouden. Tja zo zie je mar weer. Maar een beetje eng was het wel.

na het fort hetmuseum bekeken die op hetzelfde terrein te vinden is. Daar hadden ze veel kleding etc. Daarna in de tuin wat gedronken. Erg relaxd allemaal.

Zou daarna naar een tempel maar vond het wel best. Nog even bananen en pindakoeken gehaald voor morgen in de bus en toen op naar het internetcafe.

1e dag Bikaner

Vanmorgen ontbeten met Jean, de noor.

Hij zat in hetzelfde hotel als ik in Jaisalmer en nu in Bikaner. Erg grappig. Gisteravond samen gegeten. Erg gezellig. Jean is vandaag doorgereisd naar Pushkar. dat is ook mijn volgende bestemming maar ik ga pas overmorgen dus dan zal hij wel weer verder getrokken zijn. Hij zit daar trouwens in een ander hotel maar goed. Grappig dat je zo regelmatig dezelfde mensen tegen komt.

Ben vanmorgen met de bus naar Deshnok vertrokken. Daar staat de ratten tempel.

Was veel minder eng dan ik dacht. Je moet daar op blote voeten in en ik dacht dat de tempel vergeven zou zin van de raten maar dat viel mee. Er waren er genoeg hoor maar de meesten waren aan het eten. De mensen die in de tempel komen, voeren die beesten dus ... eten te over en dus geen interesse in blote tenen.

Er waren ook een groepje amerikanen. Het grootste gedeelte van die groep vond het maar niets. Maar ja als je in Bikaner bent moet je ook daar naar toe. Pech voor hun.

Morgen hier in de stad naar, natuurlijk, het ford

Laughing
en misschien een paar andere dingen. We zien wel. Vandaag op tijd terug met de bus want 10 minuten nadat ik terug was bij de 'bushalte' kwam er al een bus. Maar wilde niet meer de stad in want dan heb ik morgen niets meer te doen. Had foto's op mijn blog willen zetten maar helaas jullie moeten iets langer wachten want het is hartstikke druk dus het internet is daardoor ook erg traag. Nou ja volgende keer beter.

Hadden jullie wel alvast de ratten kunnen zien

Met de bus van jaisalmer naar Bikaner

Vanmorgen om 5 uur op want de bus vertrekt om 6 uur. Kareem zou mij wegbrengen maar toen ik in de hal kwam lag hij nog te slapen dus hem wakker gemaakt en dik op tijd voor de bus.

De bus was niet zo vol toen we weggingen maar stopte nog een aantal keren in Jaisalmer en toen we Jaisalmer uitreden was de bus vol!

Onderweg heeft ie 2 lange stops gemaakt maar hij stopte ook op de meest onmogelijke plaatsen waar je nietmand verwacht maar waar toch weer mensen stonden te wachten die mee wilden of juist eruit wilden.

Om half 1 in Bikaner. Bij een busstop waar veel mensen eruit gingen hield een rickshawrijder een bordje voor het raam met mijn naam dus ... ja ... eindelijk een niet geplande pick up naar het hotel. Goh dat dat ook nog kan. Geweldig. Het hotel is OK. Betaal teveel voor mijn kamer maar ja dan had ik meer moeten afdingen maar als ik moe ben dan ben ik daar niet zo goed in. Eigen schuld dus! Even wat gegeten en gedouched. Zou toen op internet in het hotel maar dat ding was zo langzaam dat ik er maar mee ben gestopt.. Ben toen maar met een rickshaw naar een Camel Breed Farm geweest. Hier doen ze onderzoek naar hoe ze het beste kamelen kunnen kweken (sorry kan niet op het juiste nederlandse woord komen) . Was net op tijd om de kamelen te zien binnen komen want overdag staan ze in de woestijn. Er waren een paar jonkies. Eentje van maar 6 dagen oud. Erg leuk.

Bij terug komst een internetcafe gezocht en zoals jullie lezen dat is gelukt. Eentje met een snelle verbinding. Hier kon ik ook internationaal bellen dus even naar mijn moeder en naar John gebeld. Jammer genoeg waren Yorick en Paul nog niet in Oosterhesselen.Tja het is tenslotte maar 1x Sinterklaas in het jaar.

Wat ik morgen ga doen?? Geen idee nog.

Gisteren en vandaag in Jaisalmer

Het is easy going deze 2 dagen. Heb gezien wat ik wil zien dus lekker op een terasje gezeten gisteren en mensen zitten kijken. Back up laten maken van mijn foto's en de rest of mijn trip geregeld en geboekt. Alleen een hotel in Bikaner lukt nog niet zo en daar ga ik morgen naar toe. Maar goed straks even een rondje bellen wie weet leverd dat wat meer op dan dat gemail.

Vandaag zal niet zoveel anders zijn.

Ze hebben hier trouwens geweldig mooie wandkleden en heel veel ander moois maar mijn tas zit vol dus het kan alleen maar bij kijken blijven helaas. Kan natuurlijk dingen laten opsturen maar ja beter van niet want dan ga ik alleen maar meer uitgeven.

Dus ga zo een hotel regelen en dan lekker een beetje rondslenteren en ergens iets eten en dan terug naar mijn windowseat!

Morgenochtend met de bus naar Bikaner. Bus vertrekt morgenochtend om 6 uur 's .

De kameelsafari

Dinsdag 1 december om 3 uur vertrokken bij het hotel met Kareem voor de kameelsafari. Kareem werkt in het hotel waar ik verblijf en hij gaat met mij mee om mij rond te rijden daar waar nodig.

Bij aankomst waar de kamelen zijn blijkt het 1 grote toeristenkermis te zijn. Maar omdat ik alleen rijd en niet in een groep valt het allemaal nog wel mee. Maar er zijn wel bosjes kinderen die geld proberen te kloppen uit de zakken van de toeristen. Ze verkopen frisdrank en chips voor 3 tot 5 x de normale prijs of ze willen voor je dansen. Heel verschrikkelijk.

Mijn kameeldrijver heet Ali en mijn kameel Rocket. Ali spreekt een beetje engels maar goed genoeg om een beetje te praten. Na een uur stoppen we net buiten het 'kermis' gebeuren. Dus in alle rust wat foto's kunnen maken en de zon zien ondergaan. Kareem heeft zich bij ons gevoegd en gezamelijk gaan we na de zonsondergang terug naar de jeep. Kareem en ik op de kameel en Ali ervoor

Wink

Daarna reizen Kareem en ik af naar een zing- en dansvoorstelling. Deze is niet half zo leuk als die in Udaipur. Het laatste gedeelte hebben we niet gezien. We zijn dus eerder weggegaan.

Daarna het diner in een grote 'schuur' waar wij de enigen waren. Bizar.

En toen naar de plek in de woestijn waar we zullen overnachten. Bij aankomst daar blijkt Ali met Rocket er al te zijn en een kamp opgezet te hebben. Er staat een stenen hutje waar alle spullen in opgeslagen zijn. Voor mij is er een tent opgezet maar ik wilde in eerste instantie buiten slapen maar omdat het erg hard ging waaien uiteindelijk toch in de tent geslapen. Maar eerst nog een tijd met Kareem bij het kampvuur gezeten en gepraat over de grote verschillen tussen India en Nederland. Erg grappig.

Vanmorgen om 7 uur wakker en vlak daarna hoorde ik ook de mannen. Terwijl ik mijn sanitaire stop hield en me heb gewassen. Een beetje rond heb gelopen en foto's gemaakt hebben de mannen het ontbijt in elkaar geflansd. Na het ontbijt alles opgeruimd en weer op de kameel en met Ali de woestijn in. Het is een fantastisch stuk. In dit gedeelte van de woestijn komen bijna geen toeristen en vanmorgen bijna niemand gezien alleen op het laatste stuk. Geweldig mooie zandduinen afgewisseld met stukken vlak zand met hier en daar een struik. Dit maakte , samen met de overnachting, alles goed van gisteravond voor meer dan 1000%

Om 10 uur terug in het hotel. Het was geweldig. Lekker gedouched en vanmiddag de stad in om dit te schrijven en om wat te eten etc.

1e hele dag in Jaisalmer

Vanmorgen wakker geworden met migraine maar met reiki en een ibuprofen het toch nog weg gekregen. Lekker ontbeten en even gekletst met de eigenaresse. Zij komt van Nieuw-Zeeland en is op 57e getrouwd met een Indier. Dit hotel hebben ze nu 6 jaar en daarvoor huurden ze een hotel oid. Ze is inmiddels 67 jaar.

Heb mijn boek uitgelezen en zou net de stad in om een internetcafe te zoeken want geen internet in het hotel helaas toen de eigenaar terug was. Bij hem heb ik een kameelsafari geboekt voor morgen. Vertrek morgenmiddag om 3 uur. Ik blijf dan een nachtje in de woestijn slapen en ben in de morgen rond 10 uur terug in mijn hotel. Lijkt me geweldig.

Zit dus nu in het internetcafe en ga zo op zoek naar iets te eten. Doe het maar rustig aan vandaag( alweer) anders komt de hoofdpijn morgen terug en dat kan niet de bedoeling zijn.